سرخط خبرها

درباره کتاب «به کودکانمان چه هدیه می‌دهیم؟» | بندرگاه امن کشتی کودکان

  • کد خبر: ۲۳۴۵۰۵
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
درباره کتاب «به کودکانمان چه هدیه می‌دهیم؟» | بندرگاه امن کشتی کودکان
از نگاه گرالد هوتر و آندره اشترن مهم‌ترین هدیه‌ای که همه کودکان به آن نیاز دارند، از هیچ کجا نمی‌توان خرید.

جواد لگزیان | شهرآرانیوز، اسباب‌بازی، لباس، خوراکی، شکلات و بادبادک کادو‌هایی جالب برای کودکان هستند، اما به راستی کدام هدیه در ذهن ما بزرگتر‌ها جاودانه شده و اکنون پس از سال‌ها آن را به خاطر می‌آوریم و برایمان راهگشایی به سوی آینده است.

گرالد هوتر از برجسته‌ترین محققان مغز در آلمان و آندره اشترن موسیقیدان و سخنران در کتاب «به کودکانمان چه هدیه می‌دهیم؟» با نگاهی ژرف به خاطرات کودکی خود، معتقدند حس آرامشی که از پدر و مادر گرفتند بهترین هدیه بوده است، حسی که می‌گفته بچه‌ها همیشه عزیز و دوست‌داشتنی هستند.

«آنها ما را به مهمانی باشکوه خاطرات کودکی خود می‌برند که پدر و مادر و پدربزرگ و عمو ویلهلم به بچه‌ها مسئولانه روشن کردن آتش و مشارکت در درست کردن یک سوپ گرم و سپس شعری در کنار آتش خواندن را آموختند. پدر و مادری که مراقب بودند و نه آمر و الگو بودند، نه سنجشگر به بچه‌ها یاد دادند که با اطمینان به پشتیبانی والدین رشد کنند و بدانند که همیشه مراقبانی مهربان دارند.»

از نگاه گرالد هوتر و آندره اشترن مهم‌ترین هدیه‌ای که همه کودکان به آن نیاز دارند تا استعداد‌ها و قابلیت‌هایشان را شکوفا کرده و آنها را بازی‌گونه آزمایش کنند و چیز‌هایی را که در جهان اطرافشان برای کشف و اجرا هست بیابند، از هیچ کجا نمی‌توان خرید. آن هدیه، همان محرکی است که به کشتی‌ها امکان می‌دهد به سوی دریا‌های پهناور و بی‌کران حرکت کنند؛بندرگاهی امن. کودکان فقط هنگامی که آن هدیه را دریافت کنند، می‌توانند در پی آرزوهایشان رفته و گام‌به‌گام در جهانی ناشناخته پیش بروند.

اینکه این بندرگاه چقدر برای کودک زیبا، راحت و کامل چیده شده باشد، اهمیتی ندارد. بندرگاه کِشتی هم برای این نیست که کشتی در آنجا راحت لنگر انداخته و از توقف در بندر لذت ببرد، بلکه برای این است که کشتی‌ها را در برابر طوفان و هوای نامساعد محافظت کرده، سوختشان را تأمین و برای سفر بزرگ بعدی آماده‌شان کند. برای اینکه چنین بندر امنی را به یک کودک هدیه دهیم، نیازی به صرف پول هنگفت یا وقت زیاد نیست. چنین بندر امنی مکان مشخص و ثابتی ندارد و هر جا کودک از طرف کسانی که مسیر زندگی‌اش را هدایت می‌کنند دوست داشته شود، این بندر خودبه‌خود شکل می‌گیرد.

گرالد هوتر و آندره اشترن تاکید دارند که این دوست داشتن و عشق تنها یک احساس نیست بلکه یک نگرش و رفتار است که رشد را ممکن می‌سازد و زمانی که عشق به ما یاری رساند تا رشد کنیم، آن وقت انسان نمی‌تواند فقط دوست داشته باشد بدون اینکه کاری برای اطمینان انجام دهد.

کتاب به کودکانمان چه هدیه می‌دهیم؟ کمکی برای تصمیم‌گیری نوشته گرالد هوتر و آندره اشترن با ترجمه مریم برومندی را انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد در ۵۶ صفحه منتشر کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->